Etusivu Kartat ja liikenneLappeenrantalaiset ovat tyytyväisiä paikallisliikenteeseen
Ajankohtaista
10.2.2021 17.03

Lappeenrantalaiset ovat tyytyväisiä paikallisliikenteeseen

Kaupunki teki marraskuussa jokavuotisen vakiomuotoisen asiakaskyselyn, jolla seurataan Lappeenrannan paikallisliikenteen toimivuutta ja palvelutason kehitystä. Verrattuna viime vuoteen kokonaistyytyväisyys oli noussut hieman – 0,13 %. Eniten on kasvanut tyytyväisyys aikataulussa pysymiseen. Myös kuljettajat saivat hyvää palautetta.

Joukkoliikennepäällikkö Terhi Koski Lappeenrannan kaupungilta on tyytyväinen kyselyn tuloksiin, vaikka vastausmäärät jäivät hieman aiempia vuosia pienemmiksi.

– Vastauksia saatiin 418 kappaletta, Koski sanoo.

Asteikolla 1-5 parhaaksi arvioksi nousi ”Löydän helposti paikallisliikenteen aikataulut silloin, kun tarvitsen niitä” pisteillä 3,98 ja toiseksi parhaan arvion sai ”Paikallisliikenteen busseissa saa hyvää asiakaspalvelua” pisteillä 3,83.

Yksi selkeä teema, joka nousi kyselyssä esille, oli maksutapa.2009-LPR-Kaupunki-Jouko-Bussit-0431-2000px.jpg

– Kyselyssä kysyttiin, millä matkustaja haluaisi maksaa matkansa, Koski kertoo.

– Vastaajista 89 % haluaisi maksaa matkan muulla kuin käteisellä eli matkakortilla (esimerkiksi Waltti), mobiililipulla tai pankkikortin lähilukuominaisuudella.

Tähän asiaan tartuttiin heti, ja lähimaksaminen, eli pankkikorttien lähimaksuominaisuus otettiin käyttöön paikallisliikenteen Jouko-busseissa tammikuun lopulla.

Kysely osoitti myös, että aikataulutiedon hauista 65,9 % tehdään mobiililaitteella: yleisimmin aikataulutietoja haetaan Lappeenrannan bussit -sovelluksesta sekä Digitransit-reittioppaasta.

– Vain 10,5 % aikatauluista katsotaan paperisesta aikatauluvihkosta, Koski sanoo.

Vastaajilta kysyttiin myös, kuinka onnistuneena he pitävät paikallisliikenteen vuonna 2020 käyttöönotettua Jouko-brändi-ilmettä. Pinkki bussiperhe sai arvosanakseen 3,8, johon Koski on hyvin tyytyväinen.

– Tällaisiin muutoksiin tottuminen kestää aikansa, hän sanoo.

– On mukavaa kuulla, että muutos on otettu hyvin vastaan.

Laadukkaana ja vähäpäästöisenä paikallisliikennettä pidettiin pisteillä 3,6.  


Kuljettajat saivat hyvää palautetta


Nykyisen paikallisliikenteen sopimuskauden liikennöitsijänä 1.7.2020 alkaen jatkoi Savonlinja Oy, joka liikennöi paikallisliikennettä myös edellisen 30.6.2020 päättyneen sopimuskauden osalta. Liikennöitsijällä on ollut mahdollisuus saada edellisen sopimuksen perusteella bonuksia tai sanktioita kyselyn avulla mitatun palvelutason mukaan.

– Liikennöitsijän laatupisteet vuonna 2020 (3,578) nousivat hieman vuoden 2019 tasosta (3,450), Koski selittää.

– Laatupisteet ovat kasvaneet kaikilla osa-alueilla vaihtoyhteyksiä lukuun ottamatta. Eniten on kasvanut tyytyväisyys aikataulussa pysymiseen.

– Laatupisteiden muutos on vähäinen, eikä näin ollen johda sanktioihin eikä bonuksiin.

Kyselystä saatiin konkreettisia kehittämisehdotuksia, joihin paneudutaan tänä vuonna.

– Pyrimme muun muassa kehittämään kestävien liikkumismuotojen yhteensovittamista, yhteyksiä Matkakeskuksen osalta sekä verkkosivuja ja reaaliaikaista informaatiota, Koski luettelee.

– Lisäksi otamme lipputuotteet tarkasteluun.

Asiakaskyselyn tuloksissa nimettiin useita paikallisliikenteen kuljettajia, jotka saivat paljon hyvää palautetta.

– Kyselyn perusteella paikallisliikenteen asiakaspalvelu on kokonaisuudessaan parantunut, Koski iloitsee.

– Kaupunki palkitsee kaikki paikallisliikenteen kuljettajat kakkukahveilla alkuvuonna.

 

Lisätiedot:

Joukkoliikennepäällikkö Terhi Koski, Lappeenrannan kaupunki, puh. 040-651 5599,  terhi.koski@lappeenranta.fi